Svajcarac.rs

svajcarac_rs_logo

informacije i vesti za kreditne dužnike u švajcarcima

Znate ono kada čujete priče kako u tamo u nekoj zemlji pokupuju sve što im se svidi, donesu kući, probaju, predomisle se, i onda sve to lepo spakuju i nonšalatno vrate u prodavnicu, a trgovac im ljubazno vrati novac i još pita hoćete li keš ili direktno preko kartice na račun? E tako nešto kod nas neće još dugo zaživeti.

Ovde maltene celu noć osmišljavate pristup, skupljate hrabrost da se osmelite i kranje snishodljivo prilazite kasi ne bi li izgovorili: "Izvinite, ja bih ovo da vratim, a da vi meni vratite novac".

Strah je ovde opravdan, jer prema Zakonu o zaštiti potrošača, trgovac nije dužan da vam izađe u susret ako nema "opravdanog razloga". A da li je razlog opravdan ili ne, to će proceniti upravo onaj pred kim i crvenite zbog ideje da robu vratite - prodavac.

Robu ne možete vratiti "tek tako"

Tako, ako ste se samo predomislili za na primer farmerice za koje ste procenili da vam ipak ne stoje lepo, prema Zakonu o zaštiti potrošača, ne možete tek tako da vratite u prodavnicu, odnosno možete, ali samo ako prodavac ima dobru volju da vam "učini", jer se to inače ne smatra opravdanim razlogom.

Opravdanim razlogom se smatra ako roba ima određeni nedostatak koji je fabrički. Zakon u tom slučaju kaže drugačije i ostavlja dosta prostora samom potrošaču.

- Potrošač može u tom slučaju sam da bira da li će prodavac vratiti novac koji je dao za oštećeni proizvod ili će zameniti za neki drugi - navodi Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača Srbije.

On dodaje da je to apsolutno pravo na strani potrošača i da prodavac ne može sam da nametne šta će od ta dva uraditi.

Takođe, prema rečima Bogosavljevića, potrošač je taj koji odlučuje da li će trgovac popraviti oštećeni proizvod pa ga dati kupcu ili ne. Nikako u tom slučaju, navodi, sam trgovac ne bi trebalo da bude taj koji odlučuje.

To je naročito važno znati kada je u pitanju tehnika, koju je, čini se, najteže zameniti, jer prodavci uvek nekako nađu razlog da nije u pitanju fabrička greška, već fizičko oštećenje.

Sumnja u zakonitost poslovanja?

U već pomenutom inostranstvu, susrećemo se sa jednom praksom u kojoj kupci koji su nezadovoljni proizvodom iz bilo kog razloga isti bez ikakve zadrške vraćaju i zauzvrat dobijaju novac ili drugu robu. Zašto takva poslovna politika nije kod nas moguća u toj meri, Bogosavljević kaže da za to postoje dva razloga.

- Zakon ni trgovce u Zapadnoj Evropi ne uslovljava da prihvate proizvod bez oštećenja na zamenu, ali ih na to obavezuje velika konkurencija, koja nije kod nas dosegla taj nivo. Trgovac na taj način privlači svoje kupce, stiče ugled, svestan da tako dobrom poslovnom politikom ne čini sebi neku veću štetu - objašnjava Bogosavljević.

Kao drugi razlog on navodi teškoće u Zakonu sa kojim se prilikom takvog vraćanja prodavci u Srbiji suočavaju.

- Trgovac u takvom slučaju mora da rasknjiži prethodnu prodaju, pa da kuca novu i to onda vodi u sumnju u zakonitost poslovanja. To je osnovni razlog zašto kod nas nema mnogo prodavnica koje su spremne na povraćaj novca i zamenu ako za to nema konkretnog razloga - kaže Bogosavljević.

Znači, dve ključne stvari tu treba da nam se dese - da imamo pravu, jaku i veliku konkurenciju i manje birokratije.

Kome se obratiti?

Na pitanje šta bi trebalo kupac da uradi kada trgovac neće da mu zameni oštećenu robu ili vrati novac, Bogosavljević kaže da oštećeni potrošač treba da se obrati tržišnoj inspekciji.

- Prvenstveno bi trebalo da se mirno postigne dogovor, ali to često nije moguće, pa potrošač mora da pokrene sudski spor, što je potpuno besmisleno, jer onda sudsko veštačenje izađe skuplje od samog proizvoda - zaključuje Bogosavljević.

Ostaje da se vidi i da li će celu ovu stvar na bolje da promene izmene i dopune Zakona o zaštiti potrošača, kojim bi se uveli medijacija i arbitraža kao načini rešavanja spora između trgovca i kupca. Novina bi tu bila i to da će za nepoštovanje prava potrošača biti uvedeni prekršajni nalozi, kao efikasnije kažnjavanje.

Blic

Close Menu